Strona Główna NewsyAktualności Sample ze Szkoły srebrnego mikrofonu

Sample ze Szkoły srebrnego mikrofonu

by Tymek
194 wyświetleń

23 rocznica wydania kultowego albumu IAM – „L’Ecole du micro d’Argent”, to świetna okazja do odświeżenia sobie tego materiału. I cóż nic tu od dnia premiery się nie zmieniło – ciekawy koncept, tłuste bity, wstawki z filmów i świetnie dobrane sample, idealnie komponujące się z głosami i flow głównych bohaterów płyty. Spróbowałem więc pójść o krok dalej i dotrzeć do materiałów, które inspirowały Imhotep’a, Kheopsa i Akhenatona – czyli głównych producentów płyty. Tak oto powstała lista sampli, które stanowiły bazę 11 z 16 znajdujących się na płycie utworów. Dzięki nim, możemy trochę bliżej poznać kulturę muzyczną grupy i inspiracje stojące za Szkołą Srebrnego mikrofonu.

1. L’école du micro d’argent

Bit otwierający album wyprodukowany został przez Imhotepa – muzycznego architekta IAM. Nie od wczoraj znamy jego zamiłowanie do etnicznych sampli i muzyki z różnych zakątków świata.Jego instrumentalne wojaże możecie sprawdzić na jego solowych instrumentalnych projektach – Blue Print i Kheper. W bicie do tytułowego utworu – L’école du micro d’argent pojawia się sampel z tradycyjnej muzyki tybetańskiej. Imhotep wykorzystał tu nagranie pochodzące z bogatej kolekcji nagrań wydawanej przez Unesco. Główny motyw zaczyna się od 1:16.

2. Dangereux (Ft. Bruizza & Rahzel)

Dotrzeć do głównego motywu kawałka z Dangereux wyprodukowanego przez Akhenatona mi się nie udało. Znalazłem frazę z której pochodzi „I am dangerous”, które pojawia się w tle kawałka. To dancehallowy kawałek Conroy Smith – „Dangerous”.

3. Nés sous la même étoile

Główny sampel z kultowego „Nés sous la même étoile” to fragment soundtracku z filmu „Morderstwo pierwszego stopnia” (Murder in the first) skomponowanego przez Christophera Young’a. Film pochodzi z 1995 roku i grali w nim m.in. Kevin Bacon i Christian Slater. Samplowany przez Akhenatona motyw rozpoczyna się w okolicach 0:20.

4. La Saga (Ft. Sunz of Man)

Klasyczne pianinko z „La Saga” to fragment zaczerpnięty z Ramsey Lewis – „Memphis In June”. Motyw wykorzystany przez Imhotepa, który skomponował ten bit zaczyna się od 0:36.

5. Petit Frère

„Petit frere” to numer, który zachwycił wielu swoim klimatem i świetnym klipem. Akhenaton oparł produkcję na świetnym jazzowym kawałku francuza Gary Sandeur – „Blue Road”. Do tego dodano cuty z klasyka od Wu Tang Clan – C.R.E.A.M.

6. Elle donne son corps avant son nom

Imhotep produkujący „Elle donne son corps avant son nom” sięgnął po klasyka bluesa z Missipi – Syl Johnsona i jego numer „I Hate I Walked Away”. Po ten sam numer sięgali również później RZA w „Show u love” (2001) i Ghostface Killah na albumie „Supreme Clientele” w kawałku „We made it”.

8. Regarde

Akhenaton będący z pochodzenia Włochem (urodził się w Neapolu), przy okazji produkcji „Regarde” sięgnął do kompozycji swojego rodaka Riz Ortolani, włoskiego kompozytora muzyki filmowej. Na warsztat poszedł tu kawałek „Serena e Lomunno” z wydanego w 1971 soundtracku do filmu „Zeznanie komisarza policji przed prokuratorem republiki” w reżyserii Damiano Damiani. Z samplowany motyw rozpoczyna się od 0:53

9. L’Enfer (Ft. East & Fabe)

Kolejny numer wyciągnięty z muzyki filmowej. W „L’enfer” nagranym pośmiertnie z tragicznie zmarłym East’em, DJ Kheops sięgnął po soundtrack do „Brudnego Harrego” i kompozycji z napisów końcowych autorstwa Lalo Schifrin.

11. Chez le mac (Ft. Nalini)

Chez le mac to eden z utworów, który mocno zmienił się w stosunku do pierwotnej wersji. Za nową wersję muzyki odpowiada Shurik’n, który na w tym tłustym bicie, wykorzystał początkowy riff z kawałka „Bills” z repertuaru funkowej grupy The Counts. Utwór ten wydano w 1971 na albumie „What’s Up Front That Counts”.

12. Un bon son brut pour les truands

Akhenaton w kawałku Un bon son brut pour les truands wykorzystał sampel z utworu Yusef Lateef – Fourth Movement: Passacaglia. Z utworu tego korzystali też nowojorczycy – Kool G Rap i Havoc w Thug Chronicles oraz Cormega w numerze Unforgiven

14. Un cri court dans la nuit (Ft. Nuttea)

Kolejny dobry soulowy motyw wykorzystał w Un cri court dans la nuit – Imhotep. Oryginalny sampel pochodzi z dyskografii zespołu The Crown Heights – Affair with Feeling Tall.

Bonus:
Independenza

Jako bonus utwór, który trafił na reedycję L’Ecole du micro d’argent czyli „Independenza”. Tym razem Akhenaton, będący producentem utworu sięgnął po klasyka od Millie Jackson – I’ll Live My Love for You. Wysamplowany motyw zawarty jest w intro kawałka, a po latach z tego samego numeru korzystali także inni producenci m.in. Pete Rock w numerze Smif-N-Wessun feat. Tyler Woods, Royce Da 5’9” (Nickel Nine is), Ja Rule czy Cam’Ron.

Zobacz także